Розвиток ключових компетентностей учнів на уроках фізики і астрономії в інклюзивних групах ДНЗОЦПТО

Інклюзивне навчання


      З вересня 2016 року вектор моєї професійної діяльності зазнав кардинальних змін (і за модулем,  і за напрямком). Причина: призначення мене класним керівником інклюзивної групи учнів, в якій восьмеро з тридцяти юнаків мають порушення слуху. 

     Маючи певні надбання, набуті шляхом власних спроб, вважаю за доцільне поділитися ними з небайдужими до даного напрямку колегами.
Отож, започатковую рубрику:



ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ


Поспілкуймось в тиші!

Дотримуючись принципу людей з порушеннями слуху «Нічого про нас без нас», для учнів першого курсу ДНЗ «Одеський центр ПТО» (група № 7 «Оператор комп’ютерного набору, касир торгівельного залу») проведено інтерактивне знайомство зі світом нечуючих.
Захід проведено напередодні Міжнародного дня людей з порушеннями слуху. Маючи на меті привернути увагу першокурсників до особливостей спілкування нечуючих учнів, наставниця інклюзивної групи навчального закладу організувала неформальну зустріч-знайомство учнів групи № 7 з третьокурсником Мандриком Миколою.
Вже за декілька хвилин спілкування всі присутні переконалися в тому, що люди з порушеннями слуху не обов’язково замкнені та нетовариські, як схильні вважати більшість пересічних людей. Коля є яскравим прикладом відкритої, життєрадісної, товариської та комунікабельної людини, не зважаючи на те, що спілкуватись мовою жестів йому значно простіше. Заради порозуміння його друзів з усіма оточуючими, він залюбки погоджується навчати мові жестів всіх охочих та небайдужих.
Сяйво очей Миколиних «учнів» переконливо свідчить про їхні світлі та відкриті душі та добрі серця. Емоції та враження гарантують: «Із жестовою мовою залучені всі!»
Приєднуйтеся, друзі, торкайтесь до світу тиші!




Вивчення фізики в інклюзивних групах ДНЗ ОЦПТО
Викладання фізики в інклюзивних групах спонукало мене до переосмислення власної діяльності в цілому.
Зіткнувшись з необхідністю навчати учнів з вадами слуху, зрозуміла, що необхідно переглянути власні наробки: дидактичний та методичний матеріал, завдання для самостійних, контрольних та лабораторних робіт. Виникла потреба  переглянути та адаптувати навчальні програми.
Оскільки зниження або відсутність слуху обмежує можливість пізнання оточуючого світу, загальмовує розвиток пізнавальних процесів, що в цілому впливає на пам'ять, мислення, то і підхід до навчання учнів з вадами слуху має бути особливим.
Особливості розвитку уваги дітей з порушеннями слуху пов’язані з тим, що для них більше значення має зорове сприйняття, а значить, основне навантаження з переробки інформації, що надходить, лягає на зоровий аналізатор. Тому учні з вадами слуху швидше і більше втомлюються, наслідком цього є посилення нестійкості уваги. Такі учні не можуть передати зміст сприйнятої інформації своїми словами, тому прагнуть до дослівного вітворення.
Перш ніж навчати новому, необхідно з’ясувати рівень обізнаності з предмету за попередні роки навчання. Тому для учнів з вадами слуху я розробила окремі завдання для вхідного контролю знань з фізики.
Я не прихильниця завдань з фізики в тестовій формі (на обрання вірної відповіді з 4-5 наведених), бо «перешкоджає» банальне вгадування навмання, а для учнів з вадами слуху такі завдання ще й ускладнені наборами подібних відповідей, що призводить до плутанини думок. Тому завдання початкового рівня я сформулювала у вигляді фізичного диктанту, де учням необхідно вставити пропущене слово чи словосполучення так, аби твердження стало правильним. Завданнями середнього рівня обрала  запитання, що перевіряють знання учнів про фізичні величини: їх позначення та одиниці вимірювання. Для  достатнього рівня вибрала якісні завдання, що передбачають формулювання відповіді без розрахунків. А для високого рівня – кількісні завдання – задачі, для розв’язання яких необхідно виконати по дві послідовні дії.






         Розглянуто                                                                                                       Затверджено
на засіданні МО загальноосвітніх дисциплін                                             заступник директора з НВР
протокол №__ від «__»___________ 2016р.                                                          ДНЗ ОЦПТО
 голова МО                        Ладиженська С.В.                                                       Александрова С.О.

Завдання для вхідного контролю знань з фізики
(для інклюзивних груп)

І Фізичний диктант (кожна правильна відповідь = 0,5 бала)
 Вставте пропущенні слова або доповніть речення аби твердження стало правильним:
1.     Фізика – це наука про … .
2.     Температура тіла показує … .
3.     Автомобіль з вимкнутим двигуном зупиняється внаслідок дії сили … .
4.     Речовини можуть перебувати у трьох агрегатних станах, це - …, …, … .
5.     Рухомі тіла мають … енергію.
6.     При використанні механізмів корисна робота … від повної роботи.
7.     Взаємодіючи, тіла з різнойменними електричними зарядами …, а з однойменними - … .
8.     Для вимірювання сили електричного струму використовують прилад …, він вмикається в коло … .

ІІ Якісні завдання (кожна правильна відповідь = 1 бал)
Дайте відповідь на запитання:
1.     Як позначаються фізичні величини: маса, сила, час, швидкість, вага, тиск?
2.     Чому в морі легше плавати, ніж у річці?
3.     Що важче втримати у воді: залізний брусок чи камінь, які мають однакову масу?
4.     Чому корпуси компасів виготовляють з міді, алюмінію чи пластмаси, але не з заліза?

ІІІ Кількісні завдання (кожна правильна відповідь = 1 бал)
Розв’яжіть задачі:
1.     Швидкість течії річки 1,6 м/с. На яку відстань переміститься за 10 годин пліт, що пливе за течією?
2.     Визначте густину речовини, маса якої 5,4 кг, а об’єм 2 дм3.
3.     Яку силу потрібно прикласти, щоб підняти під водою камінь масою 300 кг, об’єм якого 115 дм3?
4.     Дротину розрізали навпіл і звили разом. Як змінився опір дротини? Чому?

Укомплектувала викладач фізики ДНЗ ОЦПТО Задорожна О.О.

Відповіді до завдань для вхідного контролю знань з фізики
(для інклюзивних груп)

І Фізичний диктант (кожна правильна відповідь = 0,5 бала)
 Вставте пропущенні слова або доповніть речення аби твердження стало правильним:
9.      Фізика – це наука про природу (природні явища).
10.  Температура тіла показує міру нагрітості тіла .
11.  Автомобіль з вимкнутим двигуном зупиняється внаслідок дії сили тертя .
12.  Речовини можуть перебувати у трьох агрегатних станах, це твердий, рідкий, газоподібний.
13.  Рухомі тіла мають кінетичну енергію.
14.  При використанні механізмів корисна робота менша від повної роботи.
15.  Взаємодіючи, тіла з різнойменними електричними зарядами притягуються, а з однойменними - відштовхуються .
16.  Для вимірювання сили електричного струму використовують прилад амперметр, він вмикається в коло послідовно.

ІІ Якісні завдання (кожна правильна відповідь = 1 бал)
Дайте відповідь на запитання:
5.      Як позначаються фізичні величини: маса - m, сила - F, час - t, швидкість - v, вага - P, тиск - p?
6.      Чому в морі легше плавати, ніж у річці? Морська вода має більшу густину (бо солона), тому виштовхувальна сила (архімедова) більша.
7.      Що важче втримати у воді: залізний брусок чи камінь, які мають однакову масу? Тіла однакової маси мають різні об’єми, бо в них різна густина. Чим більший об’єм тіла, тим більша виштовхувальна сила з боку води діє на нього. Густина заліза більша, ніж каменю, тому об’єм шматка менший, отже, втримати його важче.
8.      Чому корпуси компасів виготовляють з міді, алюмінію чи пластмаси, але не з заліза? Залізо найсильніший природний феромагнетик, отже залізний корпус чинив би вплив на рух стрілки компаса.

ІІІ Кількісні завдання (кожна правильна відповідь = 1 бал)
Розв’яжіть задачі:
5.      Швидкість течії річки 1,6 м/с. На яку відстань переміститься за 10 годин пліт, що пливе за течією?
10 годин = 600 секунд; 600 * 1,6 м/с = 960 метрів.
6.      Визначте густину речовини, маса якої 5,4 кг, а об’єм 2 дм3.
2 дм3 = 0, 002 м3; 5,4 кг : 0,002 м3 = 2700 кг/м3.
7.      Яку силу потрібно прикласти, щоб підняти під водою камінь масою 300 кг, об’єм якого 115 дм3?
F = Fтяж - FА = 300 кг * 10 м/с2 – 1000 кг/м3 * 10 м/с2 * 0,115 м3 = 1850 Н
8.      Дротину розрізали навпіл і звили разом. Як змінився опір дротини? Чому?
Опір дроту залежить від природи матеріалу, довжини та площі поперечного перерізу:  . Після розрізання і звивання дроту, його довжина вдвічі зменшилась, а площа перерізу вдвічі збільшилась, отже:  - опір зменшиться в 4 рази.


Адаптація програми з фізики для інклюзивних груп
При вивченні фізики в інклюзивних групах учнів необхідно дати можливість кожному учневі, враховуючи його здібності, схильності, інтереси, ціннісні орієнтації та суб'єктивний досвід, можливість реалізувати себе в пізнанні та навчальній діяльності.  
В процесі навчання учнів з вадами слуху значущими стають ті складники навчально-виховного процесу, які розвивають індивідуальність учня, створюють належні умови для його саморозвитку й самовираження.
Найважливішим завданням розвитку предметної компетентності з фізики є формування в учнів наукового світогляду, наукового стилю мислення та природничо-наукової картини світу, які складають системотвірну основу природничо-наукової компетентності.
Формування предметної компетентності з фізики передбачає оволодіння учнями сукупністю фундаментальних знань про природу, склад яких залежить від бажаного результату. І ось тут від професійної майстерності вчителя залежатиме, наскільки він зможе, не відриваючись від тем, передбачених програмою, задовольнити пізнавальні інтереси учнів.
При вивченні фізики в професійно-технічному навчальному закладі необхідно враховувати напрямок професії, яку обрали учні, відповідно акцентувати їх увагу на перспективній можливості користуватися фізичними знаннями в певних професійних ситуаціях; стимулювати бажання в учнів набути досвіду застосування отриманих знань для виконання своїх функціональних завдань на високому рівні.
Переконливі враження на учнів з вадами слуху справляє експеримент чи дослід. Такий вид діяльності вони сприймають найрадісніше, хоча при інтерпретації отриманих результатів, виникають певні труднощі, що свідчать про недостатню базу теоретичних знань. Учні розуміють, що необхідно ще раз, або декілька разів опрацювати теоретичний мінімум, аби зуміти пояснити результати досліду.
Найскладнішим завданням для учнів з інклюзивних груп є розв’язування задач, особливо кількісних. Їм важко усвідомити необхідність декількох послідовних (в певному порядку) дій, що призведе до правильного розв’язку задачі.
Здібності  більшості учнів з вадами слуху, з якими мені доводилося працювати, до скрупульозного виконання вимірювань, спостережень, досліджень, переконує в необхідності більшу частину часу вивчення фізики приділити саме практичній діяльності учнів. До речі, це легко реалізувати, використовуючи міжпредметні зв’язки зі спеціальними дисциплінами, а особливо з виробничим навчанням. Вчитель має дуже чітко, конкретно сформулювати завдання, перевірити, що учень зрозумів, чого від нього чекають, і результат буде позитивним.

Чинна программа
Адаптована
МЕХАНІКА
ВСТУП
Зародження і розвиток фізики як науки. Роль фізичного знання в житті людини і суспільному розвитку. Методи наукового пізнання.

Розділ 1. КІНЕМАТИКА
Механічний рух та його види. Основна задача механіки та способи її розв’язання в кінематиці. Фізичне тіло і матеріальна точка. Система відліку. Відносність механічного руху. Траєк­торія руху.
Рівномірний прямолінійний рух. Шлях і переміщення. Швидкість руху. Закон додавання швидкостей. Графіки руху.
Рівноприскорений рух. Прискорення. Швид­кість тіла і пройдений шлях під час рівноприскореного прямолінійного руху. Графіки руху.
Вільне падіння тіл. Прискорення вільного падіння.
Рівномірний рух тіла по колу. Період і частота обертання. Кутова швидкість.

Лабораторна робота
1. Визначення прискорення тіла при рівноприскореному русі.

Демонстрації
1. Відносність руху.
2. Прямолінійний і криволінійний рухи.
3. Падіння тіл у повітрі та розрідженому просторі (трубка Ньютона).
4. Напрям швидкості при русі по колу.
5. Обертання тіла з різною частотою.







Розділ 2. ДИНАМІКА
Механічна взаємодія тіл. Сила. Види сил у механіці. Вимірювання сил. Додавання сил.
Закони динаміки. Перший закон Ньютона. Інерція та інертність. Другий закон Ньютона. Третій закон Ньютона. Межі застосування законів Ньютона.
Гравітаційна взаємодія. Закон всесвітнього тяжіння. Сила тяжіння. Вага і невагомість. Штуч­ні супутники Землі. Розвиток космонавтики.
Рух тіла під дією кількох сил.
Рівновага тіл. Момент сили. Умова рівноваги тіла, що має вісь обертання.
Імпульс тіла. Закон збереження імпульсу. Реактивний рух. Механічна енергія. Кінетична і потенціальна енергія. Закон збереження енергії.

Лабораторні роботи
2. Вимірювання сил.
3. Дослідження рівноваги тіла під дією кіль­кох сил.

Демонстрації
1. Вимірювання сил.
2. Додавання сил, що діють під кутом одна до одної.
3. Вага тіла при прискореному підніманні та падінні.
4. Рівновага тіл, під дією декількох сил.
5. Дослід із “жолобом Галілея”.
6. Закони Ньютона.
7. Реактивний рух.
8. Пружний удар двох кульок.
МЕХАНІКА
ВСТУП
Роль фізичного знання в житті людини і суспільному розвитку.
Сучасні технічні пристрої – надбання фізики.

Розділ 1. КІНЕМАТИКА
Види механічного руху.
Визначення положення тіла в просторі.
Система відліку.
Матеріальна точка.
Траєкторія руху.
Переміщення.
Рівномірний прямолінійний рух.
 Шлях і переміщення. Швидкість руху.
Рівноприскорений рух. Прискорення.
Вільне падіння тіл.
Прискорення вільного падіння.
Рівномірний рух тіла по колу.
Період і частота обертання.
Кутова швидкість.
Графіки рухів.


Лабораторна робота
1. Визначення прискорення тіла при рівноприскореному русі.

Демонстрації
1.Відносність руху
2.Траєкторія і переміщення.
3.Фізичне тіло і матеріальна точка
4.Прямолінійний рух.
5.Криволінійний рух.
6. Падіння тіл у повітрі та розрідженому просторі (трубка Ньютона).
7.Досліди Галілея
8. Напрям швидкості при русі по колу.
9. Обертання тіла з різною частотою.


Розділ 2. ДИНАМІКА
Взаємодія тіл. Сила
Закони динаміки.
Закони Ньютона.
Гравітаційна взаємодія.
Сила тяжіння.
Вага і невагомість.
Рівновага тіл.
Момент сили.
Імпульс тіла.
Реактивний рух.
Механічна енергія.
Закони збереження (імпульсу, енергії)






Лабораторні роботи
2. Вимірювання сил.
3. Дослідження рівноваги тіла.


Демонстрації
1.Взаємодія тіл.
2.Вимірювання сил.
3.Додавання сил.
4.Зважування тіл.
5.Принцип дії терезів.
6. Дослід із “жолобом Галілея”.
7.Закони Ньютона
8.Реактивний рух
9.Удари кульок (пружний і непружний)



     В рамках Тижня фізики, на ранковій лінійці, учні супроводжували декламування віршів про фізику мовою жестів, якої їх навчили учні інклюзивної групи № 11 (2016 рік)







Немає коментарів:

Дописати коментар